Att tänka, att göra = Skilda begrepp...

Nu inviger jag våran nya dator och tänker "ja ha... det är så här snabbt det ska gå" Hahaha... Härligt att äntligen slippa vänta sönder sig för att öppna olika sidor och dylikt :)

Är lite less på mig själv, för jag har stora problem med att göra så som jag tänker att jag ska göra. Jag är med andra ord, enligt mig själv, relativt klok i tankarna. Men icket i mina handlingar. Nu låter detta väldans seriöst men i själva verket handlar det om en sån simpel sak som att ex. städa och plocka undan saker. Mina tankar går så här: "Idag ska jag baka, eller sitta vid datorn, eller pyssla med foton osv. Städning och annat får vänta... För det är inte hela världen om man inte dammsuger och plockar undan allt hela tiden... Sen är det ingen mening heller... Eftersom det oftast ser lika dant ut bara efter en stund" I tanken är jag alltså väl överens med mig själv att det är helt ok att hoppa över vissa sysslor och istället unna sig att bara vara, sitta ner och läsa en bok eller så, medan Leo vilar. Men krukset är att jag KAN Inte göra som jag tänker.... Jag lägger Leo för vila sedan far jag runt som en "uppskruvad anka" (tänker då på jyst-ankan som inte är still en sekund) och ger mig inte förrän allt är undanplockat, det är dammsuget, tvättkorgarna är tomma och diverse saker är fixade. SEN efter det kan jag sätta mig ner en stund... Brukar bli lagom till att min lille prins vilat klart och behöver aktiveras...
Vill poängtera att jag inte skriver detta för att beklaga mig på något sätt... Utan jag tycker bara att det är så väldans skumt hur man funkar (läs: ialla fall jag). Kan liksom inte slappna av förrän allt är gjort och jag har koll på läget :) Sen kan jag dessutom bli grinig på mig själv då jag inte hunnit det jag tänkt... Vilket inte är så konstigt, då det jag tänkt plötsligt hamnade längst ner på prioriteringslistan... Jag gissar dock att det finns fler än jag som "lider" av denna problematik... Men se, idag har jag gjort som jag tänkte och bara ÄR medan Leo (i skrivandets stund) ligger och vilar. Och vad gör jag. Jo, istället för att inte GÖRA- det jag inte hade tänkt, så SKRIVER jag om det hela istället. Hahahaha. Färdigsvamlat. Undra om nån hängde med? 

När Leo vaknar ska vi träffa Josefine, Fabian och farmor/mormor en sväng. Sedan ser jag med förväntan och lite pirr i magen fram emot den stundade kvällen. Då ska jag, Mio, Jossan, Emma och Matilda nämligen bege oss till Hammarstrand för att delta vid en sians... Spännande värre! Men egentligen en aning dumt av mig att göra sådana aktiviteter. Man blir ju inte mindre mörkrädd av det direkt. Men men det ska bli super spännande :) 

Tänkvärt: Det är inte det man tänker, utan det man gör som kan förändra tillvaron... 

Sen finns det en snutt i en av Melissa Hors texter som mer än väl kan ses som 
tänkvärd:   

"Så mycket man kan göra - och borde och vill. Men mitt i allt så ska man räcka till"
    


Kommentarer
Postat av: Lina

Du är inte annorlunda på nåt sätt min bästa fjöken, tror bara det har mkt att göra med att du är kvinna, det där med plockandet å grejandet. Jag är lik dig på många sätt och även detta delar vi, å säkerligen med många fler.

Vet inte hur många gånger på en dag Jörgen ber mig att sätta mig med han i soffan och bara vara. Å då tänker jag oftast, varför ser inte han att vi har saker som skall göras ist för att bara sitta i soffan. Har stora problem med att sätta mig, inte göra eller tänka på nåt, även om det är det jag egentligen vill mest av allt.

2010-11-09 @ 13:27:15
Postat av: Nettan

Lyllos - ska ni på seans ikväll..., NU blir jag riktigt AVIS! :-/

(men - jag unnar er det!)



Jag funkar precis likadant Karin - springer runt som en skållad råtta och försöker göra undan en massa måsten (eller passar på att surfa) medan lillemannen vilar/sover!



Ha en fin dag och kväll!



KRAM

2010-11-09 @ 13:58:50
Postat av: mio

ååå precis så är det ju. himla "varaduktigåhakontroll"-beteende. ligger i släkten tror jag ;)

puss min kära

2010-11-10 @ 15:02:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0