omen...

En mamma går omkring och är lite halvambivalent angående huruvida hon ska amma eller sluta amma. Hon bestämmer sig tillslut för att i alla fall göra ett försök att byta ut lunchamningen till puré samt att ge lite välling i flaskan. Bebisen äter det han får, men är inte överdrivet nöjd efteråt. Han rentav gallskriker och viker ner sig i amningsposition och börjar äta på mammans tröja.. Radion i hemmet är på och i precis samma stund som detta inträffar spelas en melodi upp, där en liten flicka sjunger typ: Amma mig mamma - flaskan är så kall å du är så varm... osv.. Denna lilla truddilutt avslutas med att en kvinna säger att "Kanske är det just sådär en liten bebis känner - utan att kunna säga det" å därefter följer en låååång dokumentär om amning!
 
Detta hände hemma hos oss förra veckan!
 
Kan man kalla det omen eller? Jag menar hur stor är chansen att det skall komma på radion just mitt upp i min ambevalens...
Kan vidare berätta att detta gjorde att jag omedelbart gav vika för min sons tyyyyyydliga tecken på vad han ville. Jag bestämde i samma stund att jag INTE tänker sluta amma nu. Det är alldeles för tidigt... Å sen hann jag under dokmentärens gång ändra mig igen, då det framgick att det nuförtiden faktiskt bara är 10% som helammar tills barnet är 6 månader, att det är mycket vanligt att känna lite ambivalens inför att sluta amma samt att det är naturligt att både mamman och barnet tycker att det är jobbigt i några dagar ;)
 
Trots denna halvluriga start på amningsnedtrappningen så har det gått bra! Noah gillar det mesta han fått äta å han verkar vara nöjd! Nu ammar jag bara morgon och kväll. Jag har som en tro på att detta även kommer att medföra att min trötthet och "slut-på-energi-känner-mig-som-ett-halvdött-spöke"- känsla också så småningom  avtar. Jag håller tummen i alla fall ;)
 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Erica

Är så stolt över dig vännen som inte gör om samma sak som förra gången! Du måste tänka på din egen hälsa oxå för att kunna vara en bra Mamma. Vad jag kunde se så var lillprinsen grymt nöjd med den maten han fick då jag var där:-).

Kram <3

2012-08-29 @ 22:37:16
Postat av: Stina

Jag helammade i fyra månader och småammade ytterligare en månad efter det.
Med Viktor kändes det som om det tog slut om det ens kan göra det vet jag inte...
Med Klara blev jag helt enkelt less (tabubelagt!)
Nu med Tage har jag hela tiden tänkt att jag ska amma fyra månader precis som med de andra, men nu har jag lärt mig tekniken av att pumpa och det innebär för min del en alldeles speciell känsla av frihet.
Jag vet nu att han tar flaskan, är nöjd med det och att jag inte är bunden, vilket jag känt mig med de andra.

Så nu är jag inte så säker på att jag kommer sluta vid fyra månader ändå...
Men det återstår att se.

Jag är absolut ingen amningsfacist som hävdar att man ska amma till varje pris. Det finns ingen anledning om man inte mår bra av det vare sig det är fysiskt eller psykiskt.
Barnen klarar sig, och vad samhället tycker måste vi lära oss att skita i ;)

2012-08-31 @ 10:02:07
URL: http://vikla.se
Postat av: Karin

Erica: Tack vännen vad snäll du är! Kram <3

2012-08-31 @ 17:17:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0