"snäll bebis"

Har alltid stört mig på och ogillat uttrycket "snäll bebis" (den vanliga frågan då någon fått barn, som jag även kommer på mig själv med ibland att ställa till andra: Är han/hon snäll då?)...

Kanske ogillar jag detta främst för att motsatsen till snäll är dum & i min värld finns det såklart ingen bebis som är dum! Skulle en bebis då i så fall vara dum för att den inte kommer till ro och kan sova, för att den vill äta ofta, vill vara nära och för att den (med det enda sättet den faktiskt har att förmedla sig) skriker...

Å i så fall snäll då den sover som en stock eller alternativt är vaken å nöjd...

Nä, alla bebisar är minsann snälla! Å sen kan dom ju förstås, av olika anledningar, vara mer eller mindre nöjda.

I går och i natt har vi i alla fall haft en väldans nöjd bebis. Då magen inte krånglar så är han verkligen en nöjd liten filur som börjar bjuda på ett å ett annat leende. Å då sömnen slipper störas av en orolig mage & massa fisar så tar han verkligen tillfället i akt. I går kväll åt han klockan 20:00, somnade strax därefter och vaknade 04:00 för mat igen... Låg sedan i mörkret och "snackade" lite med mig innan han somnade på söta örat igen...

Så hade nån frågat idag om jag har en snäll bebis, så hade jag då alltså lätt kunnat svara JA utan att ljuga ;)

Idag är Leo på förskolan. Då vi lämnat honom for vi på konsum och köpte planteringsjord (5 säckar för 100 kr... nästan gratis ju). Då Noah verkade sova så gött i babyskyddet så passade jag även på att åka upp på jobbet och införskaffa några penseér. Så nu är dom planterade i krukorna på bron och väntar på att få välkomna våren!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0